cesta je cieľ...
Vodičák plechovkárov platný aj pre moto do 125ccm?
Poslanci chcú pomôcť rozšíreniu ľahkých motocyklov
Držitelia vodičského oprávnenia skupiny B, teda na osobné autá, by mali mať podľa novely možnosť viesť aj ľahké motocykle s kubatúrou do 125 centimetrov kubických.
BRATISLAVA. Držitelia vodičského oprávnenia skupiny B, teda na osobné autá, by mali mať zároveň možnosť viesť aj motorové vozidlá podskupiny A1, čo sú ľahké motocykle s kubatúrou do 125 centimetrov kubických (cm3). Navrhujú to v novele zákona o cestnej premávke poslanci za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) Juraj Droba a Martin Chren.
Dnešná právna úprava automaticky povoľuje držiteľom skupiny B (osobné autá) jazdiť len na motocykloch s kubatúrou do 50 cm3 (skupina AM a podskupina B1).
Inšpirovali sa Českom
"Toto rozšírenie oprávnenia viesť aj spomenuté motocykle s kubatúrou do 125 cm3 prinesie niekoľko výhod, pričom v sebe nezahŕňa nevýhody. Výhodou je, že sa takýmto spôsobom podporí segment predaja ľahkých motocyklov. Máme príklad z Českej republiky, kde zaviedli takéto opatrenie novelou zákona o premávke na pozemných komunikáciách zo septembra 2011 s účinnosťou od 19. januára tohto roku. Už v októbri hlásili predajcovia nárast predaja tohto druhu motocyklov o 36 percent. Toto opatrenie teda pomôže podnikateľskému prostrediu," argumentujú poslanci liberálov.
Uprednostnením motocyklovej dopravy sa zároveň podľa ich slov zníži dopravná zaťaženosť v mestách.
"Niektorí automobilisti, najmä v teplejších ročných obdobiach, uprednostňujú na krátke presuny skôr tento druh prepravy ako prepravu automobilom. Ľahké motocykle s uvedenou kubatúrou zaberajú menej miesta a tiež produkujú menej škodlivých emisií, dochádza teda k pozitívnym vplyvom aj na životné prostredie," vysvetľujú Droba a Chren.
Neskúsených vodičov sa neobávajú
Tým, že vodičské oprávnenie skupiny B je možné získať až od určitého veku života, kedy sa už predpokladá určitá osobnostná vyspelosť, ale aj zručnosť a znalosť dopravných predpisov, je zabezpečené, že na uvedených druhoch motocyklov nebudú jazdiť vodiči príliš mladí a neskúsení, domnievajú sa poslanci za SaS.
Naopak, ak sa vodiči automobilov rozhodnú jazdiť na ľahkých motocykloch, môžu tak na základe novely urobiť bez zbytočných administratívnych či finančných nákladov. "V navrhovanom zákone teda vidíme všestranný prínos," uzatvárajú predkladatelia.
Parlament by sa mal právnou normou zaoberať na januárovej schôdzi.
Samotný Droba jazdí na skútri aj do parlamentu, a to i v chladnejších dňoch. Jeho červenú Vespu bolo vidieť pred budovou národnej rady aj počas decembrovej schôdze.
Zdroj:auto.sme.sk
- Live to Ride & Ride Safe -